Raport z realizacji strategii podatkowej za 2023 r
Rok: 2023 | 2022
Niniejszy dokument zawiera informację o strategii podatkowej realizowanej przez AbbVie sp. z o.o. (dalej „Spółka”, „AbbVie”) w roku podatkowym rozpoczętym 1 stycznia 2023 r., a zakończonym 31 grudnia 2023 r. (dalej: „FY23”).
Przedmiotowa informacja została sporządzona i podana do publicznej wiadomości na podstawie art. 27c ust. 1 w zw. z art. 27b ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i stanowi realizację obowiązku ciążącego na Spółce w związku z wprowadzeniem przez ustawodawcę ww. przepisu.
Spółka jest członkiem międzynarodowej grupy kapitałowej AbbVie (dalej: „Grupa” lub „Grupa AbbVie”). Grupa istnieje od 2012 roku, zatrudnia około 50 tys. pracowników w ponad 70 krajach.
Grupa AbbVie jest innowacyjną firmą biofarmaceutyczną o globalnym zasięgu, której celem jest tworzenie zaawansowanych terapii odpowiadających na najbardziej złożone i wciąż rosnące potrzeby zdrowotne pacjentów na całym świecie. Swoją misję realizuje poprzez ciągłe opracowywanie nowych, innowacyjnych terapii w następujących obszarach terapeutycznych: immunologia, onkologia, neurologia oraz wirusologia. Dodatkowo, produkty oferowane przez AbbVie odpowiadają na potrzeby pacjentów z obszarów terapeutycznych takich jak anestezjologia, okulistyka, gastroenterologia oraz medycyna estetyczna.
Więcej informacji na temat Grupy oraz spółki AbbVie w Polsce można znaleźć na stronach internetowych: abbvie.com oraz abbvie.pl
Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest dystrybucja na polskim rynku środków farmaceutycznych produkowanych przez Grupę AbbVie. Działalność Spółki w Polsce koncentruje się również na świadczeniu usług marketingowych w zakresie gotowych produktów farmaceutycznych AbbVie na rynku polskim, świadczeniu usług monitorowania badań klinicznych oraz świadczeniu usług finansowych i płacowych dla Grupy AbbVie. W Polsce AbbVie zatrudnia około 340 pracowników w dwóch biurach: Warszawie i Krakowie.
Spółka dba o to, aby przyjęta przez nią strategia biznesowa i podatkowa zapewniała realizację wszelkich obowiązków wynikających z przepisów prawa – w szczególności z przepisów prawa podatkowego. Spółka dąży również do utrzymania swojej dotychczasowej reputacji rzetelnego podatnika i dobrego „obywatela korporacyjnego”. Aby osiągnąć ten cel, Spółka przestrzega wysokich standardów transparentności i odpowiedzialności.
W obszarze podatkowym AbbVie koncentruje się na ograniczaniu ryzyka podatkowego poprzez minimalizację wątpliwości wynikających z brzmienia przepisów, czy też praktycznego podejścia organów podatkowych oraz na wywiązywaniu się ze wszystkich obowiązków z tytułu danin bezpośrednich, pośrednich i lokalnych w wymaganym terminie i wysokości zgodnie z obowiązującymi przepisami, co znajduje odzwierciedlenie w podejmowanych przez Spółkę działaniach. Spółka zwraca szczególną uwagę na cel i literę ustaw podatkowych oraz kontekst społeczny w ramach którego prowadzi działalność.
Etyka stanowi podstawę działalności AbbVie i jest fundamentem wszystkich wartości, na których opiera się firma. Ponieważ branża farmaceutyczna bezpośrednio dotyka zdrowia oraz życia pacjentów i ich rodzin, za nadrzędny cel Spółka postawiła sobie prowadzenie biznesu w sposób transparentny i etyczny, z poszanowaniem wszelkich norm prawnych. Aby sprostać temu wyzwaniu w 2015 r. AbbVie, wraz z innymi innowacyjnymi przedsiębiorstwami zrzeszonymi w INFARMIE, przystąpiło do inicjatywy Kodeksu Przejrzystości, opracowanego przez Europejską Federację Przemysłu i Stowarzyszeń Farmaceutycznych (EFPIA). Kodeks jest inicjatywą samoregulacyjną branży, ukierunkowaną na rzetelne oraz przejrzyste ukazywanie wartości i zakresu współpracy ze środowiskiem medycznym.
Dodatkowo, w celu nieustannego podnoszenia standardów etyki i przejrzystości Spółka opracowała wewnętrzny Kodeks Etyki. Wszelkie działania podejmowane przez Spółkę oraz jej pracowników (w tym działania w obszarze podatkowym) muszą być zgodnie z obowiązującym w Grupie AbbVie Kodeksem Etyki ustanawiającym wymóg postępowania na najwyższym poziomie doskonałości, uczciwości i rzetelności. Kodeks Etyki zawiera kluczowe wskazówki i zasady etycznego postępowania; wyraźnie stwierdza, że firma AbbVie nie toleruje nielegalnych lub nieetycznych zachowań w żadnym aspekcie swojej działalności. Ten zbiór zasad podkreśla również znaczenie etycznego i uczciwego postępowania, a także przestrzegania zasad i procedur AbbVie, odpowiedniego traktowania informacji poufnych, unikania konfliktów interesów oraz prowadzenia ksiąg i rejestrów AbbVie z zachowaniem dokładności i uczciwości zawodowej. Kodeks wymaga ponadto od pracowników AbbVie zadawania pytań w razie obaw lub zgłaszania wszelkich wątpliwości dotyczących kwestii zgodności z przepisami.
Wskazane powyżej przekonania znajdują bezpośrednie przełożenie również na działania podejmowane przez Spółkę w obszarze corporate social responsibility, które w trakcie 2023 r. polegały m.in. na udziale w Programie Wolontariatu Pracowniczego (tzw. Week of Possibilities), budowaniu świadomości społecznej na temat chorób, diagnostyki i dostępnych opcji leczenia, wspieraniu organizacji pacjentów w edukacji i działaniach na rzecz osób chorych, udzielaniu wsparcia finansowego w postaci darowizn pieniężnych i rzeczowych oraz grantów edukacyjnych.
Strategia podatkowa AbbVie opiera się na uczciwym i rzetelnym wypełnianiu obowiązków podatkowych zgodnie z obowiązującymi przepisami i regulacjami. Spółka dokłada należytej staranności w rozliczeniach podatkowych oraz dąży do minimalizacji potencjalnego ryzyka podatkowego. W konsekwencji Spółka stosuje konserwatywne podejście w podejmowaniu decyzji dotyczących obszarów, które potencjalnie mogłyby stać się przedmiotem kontrowersji podatkowych.
Wewnętrzne zasady i procedury Spółki zapewniły w 2023 roku podejmowanie określonych decyzji podatkowych na odpowiednim szczeblu oraz w oparciu o analizę obowiązujących przepisów prawa podatkowego. Pomogło to zapewnić identyfikację, kontrolę i raportowanie ryzyk podatkowych. Spółka posiada wewnętrzne procesy i procedury, których celem jest zapewnienie poprawności realizacji zobowiązań podatkowych. AbbVie prowadzi politykę podatkową charakteryzującą się niską tolerancją na ryzyko i aktywnie współpracuje z podmiotami specjalizującymi się w doradztwie podatkowym w celu uzyskania wysokiego stopnia pewności w sprawach podatkowych.
Obowiązki wynikające z przepisów prawa podatkowego realizowane są przez Zespół Podatkowy. Wszyscy z pracowników odpowiedzialnych za rozliczenia podatkowe posiadają odpowiednie kwalifikacje i kompetencje do wykonywania powierzonych im zadań przy zachowaniu zasad wynikających z Kodeksu Etycznego obowiązującego w Spółce. Spółka dokłada wszelkich starań oraz podejmuje wszelkie działania mające na celu uniknięcie sytuacji, których skutkiem mogłoby być niewywiązywanie się lub wadliwe wywiązywanie się z obowiązków podatkowych zarówno w roli podatnika jak i płatnika poszczególnych podatków.
Co do zasady, każda komórka organizacyjna Spółki, której działalność może mieć wpływ na obowiązki podatkowe Spółki – w tym w szczególności Zespół Podatkowy – działa w oparciu o wewnętrzny zestaw dobrych praktyk, procedur i procesów. Obejmują one w szczególności następujące obszary tematyczne:
Dodatkowo, w Spółce zostały spisane następujące procedury obowiązujące w AbbVie:
W ocenie Spółki ww. procedury i procesy pozwalają na efektywne i prawidłowe zmierzenie się z obszarami ryzyka podatkowego i jako takie są adekwatne do rodzaju i skali prowadzonej przez Spółkę działalności. Wszystkie procedury oraz zasady działania podlegają regularnej rewizji, tak aby dostosować działania Spółki do zmian zachodzących w przepisach prawnych oraz w jej otoczeniu biznesowym i wewnątrz organizacji oraz przygotować ją na wypadek wystąpienia sytuacji wyjątkowych. Przyjęte procesy i procedury zapewniają terminowe i prawidłowe wypełnianie obowiązków związanych z rozliczeniami podatkowymi.
Pracownicy Spółki odpowiedzialni za rozliczanie podatków korzystają z różnego rodzaju programów i narzędzi informatycznych wspomagających i usprawniających ich pracę. W związku z częstymi zmianami przepisów podatkowych w Polsce, jak również podejścia w zakresie ich interpretacji, wszyscy pracownicy Spółki odpowiedzialni za obszar podatkowy obowiązani są do systematycznego, bieżącego pogłębiania wiedzy z zakresu podatków, stosownie do wykonywanych przez nich zadań. Spółka aktywnie zachęca pracowników do udziału w szkoleniach zewnętrznych – w tym z zakresu podatków i rachunkowości – poprzez posiadanie programu finansowania kosztów takich szkoleń.
W 2023 roku firma AbbVie otwarcie i przejrzyście komunikowała się z organami podatkowymi w bieżących sprawach podatkowych. Jednocześnie Spółka nie korzystała z dobrowolnych form współpracy z Krajową Administracją Skarbową (takich jak np. Uprzednie porozumienie cenowe, czy Program Współdziałania). W szczególności nie zawarła umowy o współdziałanie w zakresie podatków w myśl art. 20s § 1 Ordynacji Podatkowej.
Spółka wyznaczyła w swoich strukturach osobę (Dyrektora ds. Podatków) do kontaktów z urzędami i organami podatkowymi.
Na Spółce, jako polskim rezydencie podatkowym, ciąży w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy w podatku CIT. Spółka w przewidzianym prawem terminie złożyła roczne zeznanie podatkowe za 2023 rok. Spółka dochowuje obowiązków wynikających z regulacji dotyczących cen transferowych.Spółka w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą jest również zarejestrowana w Polsce jako podatnik VAT czynny. W trakcie 2023 r. Spółka co miesiąc, w ustawowym terminie, składała Jednolite Pliki Kontrolne, zawierające informacje o sprzedaży opodatkowanej dokonanej przez Spółkę jak i o wysokości VAT naliczonego. W celu prawidłowego wypełnienia obowiązków w zakresie podatku VAT Spółka dokonuje weryfikacji kontrahentów w ramach dochowania należytej staranności w oparciu o przyjętą w tym zakresie procedurę.
W trakcie 2023 r. Spółka dokonywała również pojedynczych transakcji, w związku z którymi zobowiązana była do uiszczenia cła. W ww. zakresie Spółka korzystała z usług agencji celnej.
W trakcie 2023 r. Spółka była również płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”): obliczała, pobierała i wpłacała zaliczki na PIT od określonych wypłat dokonywanych przez Spółkę na rzecz osób fizycznych na zasadach i w terminie określonym w Ustawie o PIT, jak również przekazywała do urzędu skarbowego jak i podatników stosowne formularze. W związku z pełnieniem funkcji płatnika wskazanej powyżej, Spółka realizowała dotyczące jej obowiązki wynikające z obowiązujących przepisów prawa w zakresie pełnienia funkcji płatnika PIT w terminach i na zasadach w nich przewidzianych
W trakcie 2023 r. spółka nie przekazała Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej żadnej informacji o schematach podatkowych. Jednocześnie Spółka zaznacza, że analizowała dokonywane transakcje oraz podejmowane czynności pod kątem zaistnienia obowiązku składania informacji o schematach podatkowych.
W trakcie FY23 Spółka była stroną następujących transakcji kontrolowanych podlegających
obowiązkowi dokumentacyjnemu ustalonemu na podstawie art. 11k-11l Ustawy o CIT:
Szczegóły ww. transakcji objęte są tajemnicą handlową.
Wskazane powyżej informacje o transakcjach są zgodne z danymi zawartymi w informacji o cenach transferowych (formularz TPR-C).
Spółka terminowo wywiązuje się z obowiązków wynikających z przepisów o cenach transferowych poprzez składanie w terminie informacji o cenach transferowych (formularz TPR-C) oraz oświadczenia o sporządzeniu lokalnej dokumentacji cen transferowych.
Spółka w trakcie FY23 roku nie podejmowała ani nie planowała żadnych działań restrukturyzacyjnych, w tym takich, które mogły mieć wpływ na wysokość zobowiązań podatkowych Spółki lub podmiotów powiązanych. Spółka nie realizowała istotnych inwestycji i nie uczestniczyła w transakcjach, które wykraczałyby poza zakres jej bieżącej działalności. Spółka nie wyklucza jednak realizacji inwestycji w przyszłych latach działalności Spółki.
W przypadku wątpliwości w zakresie interpretacji przepisów prawa podatkowego, Spółka występuje z wnioskami o indywidualne interpretacje przepisów prawa podatkowego, wiążące informacje stawkowe czy akcyzowe.
W trakcie FY23 Spółka wystąpiła o interpretację indywidualną dotyczącą prawa do obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwoty należnego VAT z tytułu wpłat Payback na rzecz NFZ.
W trakcie FY23 Spółka nie dokonywała rozliczeń podatkowych na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję wymienionych poniżej.
Wykaz krajów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 marca 2019 r. w sprawie określenia krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 poz. 599) oraz z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 marca 2019 r. w sprawie w sprawie określenia krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (Dz. U. z 2019 poz. 600).
Szkodliwa konkurencja podatkowa jest stosowana w systemach podatkowych w następujących krajach oraz terytoriach:
Lista krajów i terytoriów wskazanych w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, które nie zostały ujęte w wykazie krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową wydawanym na podstawie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z Obwieszczeniem Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 13 października 2021 r. (M.P.2021.940) wydanym na podstawie art. art. 86a § 10 Ordynacji podatkowej.